Saz ve Söz - 3
- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
78
ÜNIFORMA
Milli Savunma Bakanlığı, Harbiye Askeri Müzesi ve Kültür Sitesi Komutanlığı, Env. No: 9915KK060906
II. Abdülhamid dönemine ait, mızıka üsteğmeni üniformasıdır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
79
ÜNIFORMA
Milli Savunma Bakanlığı, Harbiye Askeri Müzesi ve Kültür Sitesi Komutanlığı, Env. No: 9915KK0561468
II. Abdülhamid dönemine ait, piyade alayı mızıka neferi üniformasıdır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
MEHTER KIYAFETLERI
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TÜRK ÇOKSESLİ KLASİK MÜZİĞİ
AHMET ADNAN SAYGUN (1907-1991)
Ihsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Ahmed Adnan Saygun Müzik Araştırma ve Eğitim Merkezi Kolleksiyonu.
Izmir’de doğmuş, 13 yaşında piyano öğrenmeye başlamıştır. 1925 yılında La Grande Encyclopedie’nin müzikle ilgili bölümlerinden çeviriler yaparak Musiki Lügati’ni oluşturmuştur. 1928 yılında Paris’e giderek müzik eğitimi almış, 1931’de Musiki Muallim Mektebi'nde müzik öğretmenliği yapmaya başlamıştır. 1934’de Atatürk’ün isteği üzerine ilk Türk operası olan Özsoy Operası'nı, daha sonra Yunus Emre Oratoryosu'nu bestelemiştir. Çok sayıda kitabı ve bestesi bulunmaktadır. ‘Türk Beşleri’ arasında yer alan Saygun’a ‘Devlet Sanatçısı’ unvanı verilmiştir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
Deutsch-Türkisches Konzert
Sonnabend. 13. April 1985,19.30 Uhr. Glocke
Yunus Emre
Oratorium in 3 Teilen von A. Adnan Saygun
Soiisten:
Gabnele Fontana, Sopran; Cornelia Berger. Alt;
Pekin Kirgiz. Tenor; Ayhan Baran. Baß
Der Chor des NDR — Einstudierung: Werner Hagen
Die Nordwestdeutsche Philharmonie
Leitung: Hikmet Simşek. Ankara
Kurtm h#n !>■<« von DM IQ- iSchtiW u<4 5tuO»Mba CM 5,-1 im \twtrtuuf boi fticQa» & Motor, Böttchers?? 7. Tiiaton 32 5173 und an der Abordkasse
RADIO BREMEN®
Saygun Op. 26 Yunus Emre Oratoryosu Konser Afişi. [13 Nisan 1985, Bremen, Almanya]
“Türk-Alman Konseri” başlıklı, Bremen Radyosu tarafından düzenlenen etkinlikte Kuzeybatı Alman Filarmoni Orkestrası ve Kuzeybatı Alman Radyosu Korosu’nun yer aldığı görülmektedir. Icracılar arasında Hikmet Şimşek’e de rastlanılmaktadır. Türk ve Alman icracıların bir arada gerçekleştirdiği bu etkinlik, sanatın, ülkeler arası dostluk ve karşılıklı anlayışı desteklemesine dair çıkacak başarılı bir örnek teşkil etmektedir. Yunus Emre’nin şiirleri ve dünya görüşü üzerine kurulu olan ‘Yunus Emre’ oratoryosunun bestelenmesi 1943 yılı başında tamamlanmıştır. Besteci, Ismet Inönü Mükâfatı ile taltif edilmiş ve eseri 1946 yılında ilk kez icra edilmiştir. Çeşitli dillere çevirisi olan oratoryonun 1985’teki Bremen konserinde Almanca seslendirilmiş olduğu düşünülmektedir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
Saygun Op. 59 Viyola Konçertosu’nu İçeren Longplay.
Çoksesli Türk Müziği'ne büyük hizmetleri olan viyolacı Ruşen Güneş (1940-2020) ve şef Gürer Aykal, Londra Filarmoni Orkestrası eşliğinde, Saygun’un Viyola Konçertosu’nu 1985 yılında Londra’da kayda almıştır. Kayıt, 1989 yılında, Avusturyalı müzik yayıncısı Koch-Schwann MUSICA MUNDI tarafından longplay ve CD olarak basılmıştır. Türk Çoksesli Klasik Müziği'ni tüm icracıları ve kurumlarıyla beraber, etkin şekilde destekleyen, merkezi Ankara’da bulunan Sevda-Cenap And Müzik Vakfı’nın bu yayının prodüksiyonunu üstlendiği görülmektedir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
Ahmed Adnan Saugun
Viola Konzert ■ Viola Concerto
Edward Elgar
Overture In Ihr' South’ op 50
Rusen Guws. Viola
London [Wliuwwnic Orchestra
Draw Conductor
GunrAykat
Macar Devleti Tarafından Saygun’a Verilen 'Pro Cultura Hungarica' Nişanına Dair Berat.
Türkiye’deki geleneksel müziklerin kökleri hakkında bilimsel araştırmalar yapan Saygun, 1930’ların ortasından itibaren, Macar bilim insanları ve bestecilerle ortak çalışmalar da yürütmüştür. Bu çalışmaların amacı Türk ve Macar müzik kültürleri arasındaki tarihsel ortaklığın araştırılmasıdır. Aynı çerçevede Saygun, Macar besteci Béla Bartók (1881-1945) ile 1936 yılında Anadolu’da bilimsel bir araştırma seyahati gerçekleştirmiştir. Iki bestecinin ortak alan araştırmasının sonuçlarını içeren çeşitli uluslararası yayınlar, izleyen yıllarda tüm dünyada tanınmış ve günümüzde de temel başvuru kaynağı niteliğini haizdir. Macar ve Türk halkları arasındaki tarihsel ilişkilerin araştırılmasına, bu halklar arasındaki diyaloga ve çağdaş kültürlerine yaptığı katkılardan dolayı, Saygun’a, Macar Devleti tarafından bir onur nişanı verilmiştir. “Budapeşte, 7 Kasım 1986” bilgisini içeren berat, Macar Kültür ve Eğitim Bakanlığı tarafından takdim edilmiştir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
HIKMET ŞIMŞEK (1924-2001)
Hikmet Şimşek ve Ahmet Adnan Saygun’un fotoğrafları, Hikmet Şimşek’e ait papyon, eldiven, kuşak, fular.
Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü, Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Kolleksiyonu.
Siirt’de doğmuş, erken yaşlarda keman öğrenmeye başlamıştır. Müziğe ilgisi nedeniyle 1946 yılında Harp Okulu'ndan ayrılmış ve Ankara Devlet Konservatuarı'nın kompozisyon bölümüne girmiştir. Burada Zuckmeyer ve Hasan Ferid Alnar ile çalıştıktan sonra Ahmet Adnan Saygun'un öğrencisi olmuştur.
Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası'nda şeflik yapmış, Izmir Devlet Senfoni Orkestrası, Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası ve Bursa Devlet Senfoni Orkestrası'nın kuruculuğunu üstlenmiştir. Pazar günleri televizyon ekranlarında 15 yıl boyunca devam eden 'Pazar Konserleri' adlı programlar ile Klasik Batı Müziği'nin dünya başyapıtlarının toplumda tanınıp sevilmesini sağlamaya çalışmıştır. 1981 yılında ‘Devlet Sanatçısı’ unvanına lâyık görülmüştür.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
HIKMET ŞIMŞEK (1924-2001)
MUAMMER SUN (1932-2021)
Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü Kolleksiyonu.
Ankara’da doğmuş, müzik eğitimine Askerî Mızıka Okulu'nda başlamış, Kemal Ilerici’den özel olarak Türk Musikisi dersleri almış, Ankara Devlet Konservatuarı'na girerek Ahmet Adnan Saygun’un öğrencisi olmuştur. Ruşen Ferid Kam’dan Klasik Türk Müziği, Muzaffer Sarısözen’den Halk Müziği, Midhat Fenmen’den piyano, Hasan Ferid Alnar’dan koro ve orkestra yönetimi dersleri almıştır. 1953 yılında ve sonraki yıllarda ödüle lâyık görülen 'Yurt Renkleri Birinci Defter' başlıklı eserini bestelemiş, 1956 yılında ve daha sonra 'Ikinci ve Üçüncü Defteri' bestelemiştir.
1973 yılında Ankara Devlet Konservatuarı'nın yayınladığı solfej kitabı, Muammer Sun'un Türk müzik eğitimine yaptığı çok önemli bir katkıdır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
Yurt Renkleri
Yurt Renkleri, Türk Müziği makam dizileri içinde ve dörtlü armoni anlayışı ile bestelenmiş; Çağdaş Türk Müziği piyano dağarcığının en çok seslendirilen eserlerinden biri olmuştur. Piyano öğretmenlerinin çaldığı, öğrencilerine önerdiği/çaldırdığı eser, konserlerde de sık sık yer almaktadır.
Çile Bülbülüm Çile Orkestrasyon
Safiye Ayla’nın seslendirdiği eserin orkestrasyonu besteci tarafından yapılmış olup Safiye Ayla’ya ithaf edilmiştir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TÜRK ÇOKSESLİ KLASİK MÜZİĞİNDE KULLANILAN ENSTRÜMANLAR
VIYOLONSEL
Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Müdürlüğü Kolleksiyonu.
‘Violonçello’ veya kısaca ‘çello’ diye de anılır. 16. yüzyılda Fransa’da ortaya çıkmıştır. Viyolonsel, keman, viyola ve kontrbas ile aynı ailedendir. Ataları ‘viola da gamba’ adı verilen dört telli, perdeli bir çalgıdır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
KORNO
Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Müdürlüğü Kolleksiyonu.
Salyangoz kabuğu gibi kıvrımlı, bakır borudan yapılan üflemeli bir sazdır. Italyancada ‘boynuz’ anlamına gelen ‘corno’ sözcüğünden Türkçeye geçmiştir. Boynuzdan yapılan ilk örneklerinin, Antik Mısır'da, Antik Roma'da ve Mezopotamya'da işaret vermek veya avcılara yol göstermek için kullanıldığı bilinmektedir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TROMBON
Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Müdürlüğü Kolleksiyonu.
Bakır nefesli sazlardan biri olan trombonun üzerinde sürgü ya da piston bulunur. Ses aralığı oldukça geniş olduğundan orkestralarda, bandolarda, caz müziğinde ve popüler müziklerde sıklıkla kullanılmaktadır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TROMPET
Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Müdürlüğü Kolleksiyonu.
Bakırdan yapılmış olan ve bir ağızlık ile kendi üstüne kıvrılmış bir borudan oluşan nefesli bir sazdır. Senfoni orkestralarında ve caz müziğinde kullanılır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TÜRK POPÜLER
• • • <✓ •
MÜZİĞİ
MELIH KIBAR
Kibar Ailesi Kolleksiyonu.
1951-2005
1951 yılında Istanbul’da doğmuş, 8 yaşında Istanbul Belediyesi Konservatuarı piyano bölümüne yarı zamanlı devam etmiştir. Lise yıllarında beste yapmaya başlamış, Timur Selçuk’un talebesi olmuştur. Robert Koleji Kimya Mühendisliği bölümünü bitirmiştir. Çok sayıda şarkının yanı sıra Hababam Sınıfı müziklerinin de dâhil olduğu pek çok film ve oyun müzikleri bestelemiştir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
^ TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
MÜSLÜM GÜRSES
Şanlıurfa Müslüm Gürses Müzesi Kolleksiyonu.
Takım Elbise, Gömlek, Kravat, Ayakkabı, Gözlük
Müslüm Gürses (1953-2013)
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
Şanlıurfa’da doğmuş, 1965 yılında Adana’da bir çay bahçesinde şarkı söylemeye başlamış, Adana Halkevi'ne devam ederek müzik bilgi ve becerisini geliştirmiş daha sonra gazinolarda şarkı söylemeye başlamıştır. Kariyerinin erken evrelerinde Istanbul’a giderek plaklar doldurmuş, geniş halk kitlelerinin beğeni ve hayranlığını kazanarak pek çok konserler vermiş, 40 kadar filmde rol almıştır. Türkiye'de ‘Arabeskin Babası’ ve ‘Müslüm Baba’ olarak tanınır. Arabesk eserlerin yanı sıra bazı halk türkü ve uzun havalarını başarıyla seslendirmiştir. 90'lı yıllardan itibaren bazı pop müzik parçalarını da repertuarına katmış ve büyük beğeni kazanmıştır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
CEM KARACA
Karaca Ailesi Kolleksiyonu.
Kartviziti, Kalem, Kendi Çizdiği Karikatürü, Kendi
Çizdiği Resim, Fotoğraf, Tesbih, Gözlük, Şapka
Cem Karaca (1945-2004)
1945 yılında Istanbul’da doğmuş, öğrencilik yıllarında müzikle ilgilenmeye başlamıştır. Türk Rock müziği sanatçısı ve bestecidir. Anadolu Rock türünün kurucularındandır. Albümler çıkarmış, yurtiçinde ve dışında konserler vermiştir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
91
YILDIRAY ÇINAR
Çınar Ailesi Kolleksiyonu.
Sarı Takım Elbise, Siyah Gömlek, Motifli Kravat, Beyaz
Ayakkabı, Boydan Fotoğraf, Kaset, Saz
Altın Plak Ödülü, Platin Plak Ödülü, Fotoğraf, Plak, Allı Turnam Film Afişi
Yıldıray Çınar (1940-2007)
Türk halk müziği sanatçısıdır. 1940 yılında Samsun’da doğmuştur. Babasının
yönlendirmesiyle 9 yaşında saz çalmaya
başlamış, askerliğini yaptıktan sonra
bağlama dersleri vermeye başlamıştır. 1962 yılında Ankara Radyosu'na girmiş, radyo programları,yurtdışı turnelerine katılmış, plaklar doldurmuştur. 12 Altın Plak ödülüne sahiptir. Çarşambayı Sel Aldı türküsüyle tanınır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
230
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
92
ZEKI MÜREN
Sahne kıyafeti ve çerçeveli fotoğraf, Env. No: 1937721
Büyük mantar topuklu çizme, Env. No: 1937694 Gramafon, Env. No: 255.11.1/13/1936811
Bodrum Zeki Müren Sanat Müzesi Kolleksiyonu.
Zeki Müren (1931-1996)
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
1931 yılında Bursa’da doğmuş, lise tahsilini Istanbul’da yapmış, Istanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi'ne girmiştir. Tanburî Izzet Gerçeker, Agopos Efendi, Udî Kirkor ve Şerif Içli’den dersler almıştır.
1950 yılında henüz üniversite öğrencisiyken Istanbul Radyosu'nun açtığı solist sınavını birincilikle kazanmış, Istanbul Radyosu'nda programlar yapmıştır.
Geniş ve ilgi çekici sahne şovlarıyla gazinolarda programlar yapan, konserler veren, 600'ü aşkın plak ve kaset dolduran ve şarkılar besteleyen Müren, yaşadığı yıllarda popüler müziğe damgasını vurmuş ve kendisine 1991 yılında ‘Devlet Sanatçısı’ unvanı verilmiştir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
93
BARIŞ MANÇO’YA AIT
EŞYALAR
Barış Manço Müze Evi Kolleksiyonu.
Barış Manço (1943-1999)
Istanbul’da doğmuş, çocuk yaşlarında müzikle ilgilenmeye başlamıştır. Anadolu Rock müziğinin öncülerindendir. 1962 yılında ilk 45’liğini çıkarmış, daha sonra Belçika’ya giderek üniversite tahsili görmüştür.
Albümler çıkarmış, yurtiçinde ve yurtdışında konserler vermiştir.
Şarkılarının birçoğu farklı dillerde yorumlanmıştır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
i£4ir!*L. dİ tf?. 199«
*
C >fri İli t dift n-1 <J H&tc £İteM‘^J £4 fil * ı {¿tÜiTıiçıni^tt^M X-t^ ^ ^ ^ ^ Lt
r?Tt»t,v«r *-rS«*MHi4.-. Hesitaç ^ t^ ¿¿ı^ ^y**<>/>■ tü«f 6«^ M^u^*"' A^kttl ı*^'! ~&i ÖPuL. fılA i 4-^f»-1 £¡04 HiSön** 4l*4pı» JjöîJph t^Kü*e fi<<
su it-₺üfe i/4ü^7 ^z^t enMİş ek^*«
£m JoSF Gc^sm ili ^4Mk4 JC ^L₺«t ^- fite£GJ^>^ »r’StFe. ^^ ^'t«ııjoF E^z^ud«* fj-^e^T uÇ 3K^ıfl^4iXA!J^ £x>«?Ar oie»^ tene ^fıi^ıo SA . SŞlÇi^# iz ıHöl^ft. ^*sV Ğwx^< 4i JXojl₺u-<_ T-'**^' <*‘*' £3İ7l«i^'J> ^CtblJ^u-^ r? ¿SlemîlActi^ tü₺ı*«r ¿5*S<ıe_ .
^^ XAd-i*/ 3>İ*«k; Mi* JW- 4l4 64(/<iâıA- ^x W<R&.J .
¿Sv /iK. (/At>E (£»0i»$mui£Xi6 <vı> s*-iî^*-' Riterftein«^ İTAm«ti ■
' •'< ti^jyı £<( iu4, 5s»jîî . İU fe>u hduHTAç rtü«„.ji.AJ tfu^ı* Cidî««^
- ^ii-.^iMtij ^lA1--'^ ü*i<îi tt-Tı^ iitİJiu«^ a. Z^ijliiiiu' Af^:»vt^ .¡fim &Nii [js^ •■' -■ ■
<hHCA- lilrnıül'm&v Ul ¿İlmi l^. ZJrtLA'jptlf JSÂAhbaÎ^i1 ¿»'•t' ytLli^ jflfiAli k® iîim vcv*îAc • oıt'At’A ^tt«^^^ Miu&h d** k4^4v*i^-^n ıZ4t
râry p ^a-, TJ>* Ûü ^KUjtertü*» KbiJ/jiv ¿>e ^T-^t 4m.^ A-«X< A*LİC| .'-*- K^^ıou ■ YoıAm ¿f?iAsİi'ohiî; 6lWXtfr<r)4x4 .^;*û<«Vl. *Akı <4 ¡¿/i₺*«tAr4 jtL&'ji-.'.. Ajj,,,. tT<ix «¿iu^ iJecaiz
fJHSMŞf -
<^Za> Vt C^KJI ^^\ı»j^ cCs?XJ İte ^¿^^^rf, ji^HAt i^i. Oİ^A*
A-^A/ ‘&£U^)a^M ki* tİM'»* ^4tf*<.örfUıu Ajji^jjA o^t ¿^A <jk. ivr*v>c faı'5. ti-’ UfsTUM w ât ■Swujl>J‘A7ipO_
İKii«»^^ -¿sr^.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
BARIŞ MANÇO
H I. AKSESl AR X8 M ANÇO
SAHİBİNDEN İHTİYAÇTAN
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
94
BARIŞ MANÇO’NUN
PIYANOSU
Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi Kolleksiyonu.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
95
KAYAHAN
Ipek Açar Kömürcü Kolleksiyonu
Kayahan Açar (1949-2015)
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
Izmir’de doğmuş, çocukluk ve gençlik yıllarını Ankara’da geçirmiştir. TRT’de yaptığı programlar ve Eurovision Şarkı Yarışması elemeleriyle adını duyurmuştur.
Ilk plağını 1971 yılında yapan Kayahan’ın, 80’li yıllardan sonra yaptığı besteler çok sevilmiş, ödüller almış, yaptığı albümler satış rekorları kırmıştır. Yurtiçinde ve dışında pek çok konser veren Kayahan’ın 1992 yılında Ankara Kızılay Meydanı'nda verdiği konser yüz altmış bini aşkın izleyici tarafından izlenerek tarihe geçmiştir.
Kayahan, 1990 yılında Eurovision Şarkı Yarışması’nda Türkiye’yi temsil etmiştir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TÜRK DÜNYASI MÜZİKLERİNE AİT ENSTRÜMANLAR
UYGUR DUTARI
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
Farsça'da 'iki tel' anlamına gelen dutar, iki telli olup adını da buradan almaktadır. Telleri ipekten yapılır ve parmakla çalınır. Dut ağacından yapraklar hâlinde imâl edilen armudî bir teknesi ve yine dut ağacından yapılmış göğsü bulunmaktadır.
ASATAYAK
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
Kazakistan’ın geleneksel ritim sazlarından biri olan ‘asatayak’, bir ağaç üzerine kapı tokmağı biçiminde yerleştirilmiş metallerden oluşur. Sazın sallanması ile üzerindeki metaller ağaca çarparak ses verir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TOPŞUR
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
Türklerin en eski çalgılarından biri olup Altay-Orta Asya sazıdır. Iki telli olduğundan ‘dombra’ya benzer. Göğsü ince bir tahta veya deri ile kaplanır. Parmakla çalınır.
MURINHUR
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
Geçmişi 15. asır öncesine dayanan, Tuva-Moğolistan bölgesinde bugün de yoğun olarak çalınan bir yaylı sazdır. Sesi, kıl kopuza benzer. Telleri at kuyruğundandır. Sapının tepesinde at başı figürü bulunmaktadır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
KAM DAVULU / TÜÜR / DÜNGÜR
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
Tedavi veya görünmeyen varlıklarla haberleşmek için tertip edilen ayinlerde kullanılır. 65-75 cm. çapındaki kasnağı söğüt ağacından yapılarak at derisiyle kaplanır. Kasnağın içine yerleştirilen dikey sap, kayın ağacından yapılır. Sapta on iki delik ve üst kısmında ‘yay kirişi’ denilen demir sopa bulunur. Davulun üst kısmında ise altı demir kanca yer almaktadır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
KOPUZLAR (ARMUDÎ, RUMÎ)
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
Kopuz kelimesi de ‘saz’ ve ‘rebap’ gibi bazı sazların ortak adı ve genel olarak ‘müzik âleti’ anlamına gelir. Kopuz, 'en eski Türk sazı' ve 'bağlamanın atası' olarak kabul edilir. Bazı çeşitlerinin ağaçtan yapılan teknelerinin bir kısmına, seslerin daha güçlü ve parlak çıkması için deri gerilir. Genel olarak parmak uçlarıyla ya da mızrabla çalınan kopuzların yaylı veya ağız titreşimli olanları da bulunmaktadır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
IKLIĞ
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
‘Çağan’, ‘çağana’ veya ‘çegâne’ adlarıyla Asya’da çalınan iki telli bir yaylı sazdır. Bu sazın üç tellisine çoğunlukla ‘rebap’ veya ‘kemâne’ adı verilmişse de Mevlevîler iki telli hâlini de ‘rebap’ olarak adlandırmıştır.
IŞLEMELI DOMBRA
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
‘Tanbura’ ve ‘tanbur’ dombra ile etimolojik bakımdan aynı köke sahiptir. Türkler arasında ‘dambura’ olarak da söylenen bu saz, en eski Türk sazlarındandır. ‘Dutar’ gibi iki tellidir, parmaklarla çalınır.
ŞEŞTAR / ŞEŞTER
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
Azerbaycan bölgesinde çalınan mızrablı bir sazdır, 'altı telli' anlamına gelir. Eski kitaplarda ‘altı telli kopuz’ olarak da adlandırılmıştır. Sapı ceviz ağacından armudî, teknesi dut veya çam ağacından yapılır. Bazılarının göğsünün bir kısmına deri gerilmiştir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
AZERBAYCAN TANBURU
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
Güney Batı Asya ve Orta Asya'da yaygın olarak çalınan bu sazın, iki veya üç teli bulunmaktadır. Fârâbî, bu sazın Islâmiyetten önce de çalındığını yazar. Eskiden Azerbaycan’da ‘Şirvan tanburu’ adıyla anılmıştır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
ASÂ SAZ
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
Ilk bakışta bir müzik aleti olduğu anlaşılamayan ve asâya benzeyen saz, Kafkasya bölgesi âşıklarının hem bastonu hem de sazıdır. Asânın tutamak yerinin altındaki kapak açılınca bir saza dönüşmektedir. Üzerindeki tellere tırnakla ya da tezeneyle vurulmak suretiyle çalınır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
107
HAZKÂR
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
Ilhanlılar zamanında Asya ve Anadolu’da kullanıldığı bilinmektedir. 'Çeng'e benzer, çertmeli, yani parmakla çalınan sazlardandır. Kayın veya dut ağacından yapılır, kırk tellidir.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
Kökeni Altayların Pazırık bölgesidir Kanuna benzeyen, sapı eğri, otuz üç kursak telli bir sazdır.
YATUGAN / JETIGEN / ÇATGAN
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
Eskişehir Türk Dünyası Bilim Kültür ve Sanat Merkezi Kolleksiyonu.
Hakasya, Tuva, Kazakistan ve Moğolistan bölgelerinde yaygın olarak çalınan, yapı bakımından daha çok santura benzeyen bir sazdır. Ancak telleri parmaklarla çekilerek çalındığı için bir ilk dönem kanunu olduğu da söylenebilir. Göğüs tahtası üzerine bir uçtan diğerine uzanan on yedi tel takılır; sağ elin parmaklarıyla teller çekilirken, sol elin parmaklarıyla da tellerin altında hareketli eşikler oynatılır.
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ SERGİSİ
- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Yorumlar
Yorum Gönder