"Sorcerer" Filminde "Sorcerer" ve "Lazaro" Adlarının Kullanılmasının
Nedenleri
William Friedkin'in yönettiği 1977 yapımı gerilim filmi "Sorcerer",
Georges Arnaud'un "Le Salaire de la peur" (Korkunun Ücreti) adlı
romanından uyarlanmış, sürükleyici ve nihilist bir aksiyon-gerilim
örneğidir. Başlangıçta eleştirel ve ticari bir başarısızlık olarak kabul edilse
de , zamanla önemli bir eleştirel yeniden değerlendirmeye tabi tutulmuş ve
sıklıkla gözden kaçmış bir başyapıt olarak övülmüştür. Bu durum, filmin yeniden keşfi ve takdiri, "Lazaro" etkisine benzer bir
durum yaratmıştır. Bu rapor, filmdeki iki önemli kamyonun neden "Sorcerer"
ve "Lazarus" olarak adlandırıldığını inceleyecektir. İsimlerin kelimenin
tam anlamıyla kökenleri, yönetmenin açık niyetleri ve bu seçimlerin filmin
kasvetli anlatısı içindeki zengin sembolik anlamları bu raporda ele
alınacaktır.
Filmde, oldukça dengesiz nitrogliserin yüklü tehlikeli bir yolculukta
kullanılan iki kamyonun merkezi bir rolü bulunmaktadır.
Bu kamyonlar sadece birer araç olmanın ötesine geçerek filmin temalarını
somutlaştıran neredeyse karakterler haline gelmiştir.
İzleyiciler, bu kamyonların "Sorcerer" ve "Lazarus" olarak adlandırıldığını
bilmektedir ve "Sorcerer" adı bazen filmde Fransızca karşılığı olan
"Sorcier" olarak da görülmektedir.
İki kamyonun da adlandırılması, iki sürücü çiftinin paralel yolculuklarını
ve kaderlerini vurgulamaktadır. Bu durum, anlatıdaki farklılaşmayı ve filmin
temalarının potansiyel olarak zıt yönlerini işaret
etmektedir.
Yönetmen William Friedkin, Güney Amerika'daki (çeşitli kaynaklarda Ekvador
ve Dominik Cumhuriyeti belirtilmektedir) mekan keşifleri sırasında kargo
kamyonlarının sıklıkla kişisel veya etkileyici isimlerle adlandırıldığını
gözlemlemiştir.
Bu gerçek dünya kültürel unsuru, filmdeki kamyonlara isim verme kararının
ilk ilham kaynağı olmuş ve filme bir dereceye kadar özgünlük katmıştır.
Friedkin, "Lazarus" adının kökenini açıklarken, bu ismin doğrudan İncil'deki
figürden ilham aldığını belirtmiştir.
"Lazaro" (Lazarus'un İspanyolca/İtalyanca akrabası) yönetmenin ilk tercihi
olmuştur.
İncil'deki Lazarus hikayesindeki ölüm ve yeniden diriliş temaları,
Friedkin'in başlangıçtaki kavramlaştırmasında önemli bir yere sahip
olmuştur. Hatta "Lazaro" adının tüm film için potansiyel bir başlık olarak
da düşünüldüğü belirtilmektedir.
Bu durum, Lazarus adının ve onunla ilişkili temaların sadece bir kamyonla
sınırlı kalmayıp tüm anlatıyı kapsayabileceğini düşündürmektedir. "Sorcerer"
adının ilham kaynağı ise biraz daha dolaylıdır. Friedkin, "Lazaro"ya karar
verdikten sonra uygun bir ikinci isim bulmakta
zorlanmıştır.
Sonunda, Miles Davis'in "Sorcerer" adlı albümünden ilham almış ve albümün
"sürükleyici ritimleri ve keskin trompet soloları"ndan
etkilenmiştir.
Kamyonun üzerine "Sorcier" olarak, yani büyücü anlamına gelen kelimenin
Fransızca karşılığı yazılmıştır.
Caz albümünden alınan bu ilham, yaratıcı kararların sıklıkla sezgisel ve çok
yönlü olabileceğini göstermektedir. Fransızca yazım ise filmin Fransız
kökenlerine ince bir gönderme ve gizemli bir hava katmaktadır. Friedkin
ayrıca "Sorcerer" adının, önceki başarılı filmi "The Exorcist"e kasıtlı
ancak belki de yanlış yönlendirilmiş bir gönderme olarak seçildiğini de
belirtmiştir.
Bu durum, ticari kaygılarla sanatsal vizyon arasındaki gerilimi ortaya
koyan, sonuçta ters tepmiş olabilecek sinik veya kendini bilen bir pazarlama
stratejisini gözler önüne sermektedir.
Friedkin, "Sorcerer" başlığını (ve dolayısıyla kamyonun adını), kaderin
güçlü bir metaforu olarak yorumlamıştır.
Yönetmen, filmin bağlamında "kötü büyücünün kader" olduğunu açıkça ifade
ederek, karakterlerin üzerinde asılı duran önceden belirlenmiş ve kaçınılmaz
bir yazgı duygusunu vurgulamıştır.
Bu yönetmen niyeti, "Sorcerer" kamyonunun önemini anlamak için temel bir
bakış açısı sunmaktadır. Kamyon, karakterlerin hayatlarını yöneten umursamaz
ve potansiyel olarak kötü niyetli güçleri somutlaştırmaktadır. Filmin
anlatısı da bu fatalizm temasını güçlendirmektedir.
Karakterlerin hepsi, suçlu geçmişleri olan, sefil bir ortamda sıkışıp kalmış
ve görünüşte hiçbir çıkış yolu olmayan umutsuz adamlardır.
Bu ilk durumları, hayatlarının zaten talihsizlik ve kontrol eksikliği
tarafından yönetildiğini göstermektedir. Tehlikeli yolculuğun kendisi de
öngörülemeyen tehlikeler ve zorluklarla doludur ve karakterlerin dış güçlere
karşı savunmasızlığını vurgulamaktadır.
Dengesiz dinamit, tehlikeli arazi ve şiddetli hava koşulları, her an
müdahale etmeye hazır kaderin aracıları gibi davranmaktadır. Özellikle köprü
sahnesi
bunun önemli bir örneğidir. Filmin kasvetli ve sonuçta çoğu karakter için
ölümcül olan sonu, kaderin, bir büyücü gibi, son sözü söylediği fikrini
pekiştirmektedir.
Hatta tek kurtulanın kaderi bile belirsiz ve potansiyel olarak acımasız
bırakılarak
, kaçınılmaz yazgı teması güçlendirilmektedir. "Sorcerer" kelimesinin,
genellikle kötü niyetle büyü yapan birini ifade eden anlamı da dikkate
alındığında
, bu durum Friedkin'in kaderi "kötü büyücü" olarak tanımlamasıyla
örtüşmekte ve karakterlere karşı aktif olarak çalışan güçlü, görünmeyen bir
gücü ima etmektedir. Reddit tartışmalarında "sorcerer" kelimesinin kader ve
doğuştan gelen güçle ilişkilendirilmesi de
, bu terimin Friedkin tarafından yapılan metaforik kullanımını
desteklemektedir. Bazı yorumlar, büyücülüğün kaderi manipüle etmeyi veya
doğuştan gelen büyülü yeteneklere sahip olmayı içerdiğini
belirtmektedir.
Bu daha geniş anlayış, yönetmenin başlık ve kamyon adı seçiminin tematik
olarak uygun olduğunu göstermektedir.
"Lazarus" adı ise, İsa'nın dört gün sonra mucizevi bir şekilde ölümden
dirilttiği yakın arkadaşı Bethany'li Lazarus'un derin İncil anlatısını akla
getirmektedir.
Bu hikayede diriliş, ölümün üstesinden gelme ve ilahi gücün gösterilmesi
gibi merkezi temalar vurgulanmaktadır.
"Lazarus" adı, bir kamyona uygulandığında bu güçlü temaları hemen akla
getirmekte ve potansiyel bir anlam katmanı oluşturmaktadır. Diriliş ve
ikinci bir şans temaları, Sorcerer'daki karakterlerin umutsuz
durumlarıyla ilişkilendirilebilir.
Tehlikeli görev, onlara geçmiş hayatlarından kaçmak ve Porvenir'den ayrılmak
için yeterli parayı kazanmak için potansiyel bir çıkış yolu sunmaktadır, bu
da mevcut zor durumlarından metaforik bir dirilişi temsil
etmektedir.
"Lazarus" kamyonu, bu kırılgan yeni başlangıç umudunu, potansiyel bir
yeniden doğuşa giden araçlarını simgeleyebilir. Ancak filmin genel nihilist
tonu göz önüne alındığında
, bu "diriliş" nihayetinde yanıltıcı olabilir veya yıkıcı bir bedelle
gelebilir. Bu isim aynı zamanda bir ironi duygusu da taşıyabilir, kaçışın
sahte vaadini ve acımasız kaderlerinin kaçınılmazlığını vurgulayabilir.
Friedkin'in filmin restorasyonunu Lazarus'un dirilişine benzetmesi de dikkat
çekicidir.
Yönetmen, Sorcerer'in yeniden keşfedilmesini ve restore edilmesini,
neredeyse unutulmuşluktan geri dönüşünü vurgulayarak "Lazarus benzeri bir
yeniden doğuş" olarak tanımlamıştır.
Bu meta-gönderme, "Lazarus" adı ile kaybolan ve sonra yeniden canlanan bir
şey fikri arasındaki bağlantıyı daha da güçlendirmektedir. Hıristiyan
teolojisinde Lazarus'un iyileşme ve yenilenmenin koruyucu azizi olarak
sembolik yorumları da bulunmaktadır.
Film açıkça dini olmasa da, hayatta kalma ve değişim potansiyeli temalarını
ele almaktadır ve bu da Lazarus'un bu daha geniş yorumlarıyla ince bir
şekilde örtüşebilir. Lazarus'un içsel bir bilinçliliği veya ruhsal uyanışı
temsil eden metafizik yorumları da bulunmaktadır.
Bu, karakterlerin işkence gören geçmişlerinden kurtuluş veya bir kurtuluş
için altta yatan arzularıyla bağlantılı olabilir.
"Sorcerer" başlığı, özellikle Friedkin'in doğaüstü korku filmi
The Exorcist'teki başarısının ardından, ilk izleyicileri muhtemelen
yanıltmıştır.
Birçok izleyici, geleneksel anlamda doğaüstü unsurlar, büyü veya sihir
içeren bir film beklemiştir.
Bu beklenti ile filmin gerçekçi ve kasvetli atmosferi arasındaki uyumsuzluk,
başlangıçtaki gişe başarısızlığına önemli ölçüde katkıda
bulunmuştur.
Friedkin'in kendisi de bu yanıltıcı beklentiler nedeniyle başlığın "yanlış
yönlendirilmiş" olabileceğini kabul etmiştir.
Bu yönetmen pişmanlığı, başlığın filmin ilk ticari performansı üzerindeki
olumsuz etkisini doğrulamaktadır. "Ballbreaker" ve "Dynamite" gibi
alternatif çalışma başlıkları ve Friedkin'in nihayetinde "Sorcerer"ı seçme
gerekçesi de önemlidir.
Yönetmen, bir kamyonun üzerinde "Sorcerer" yazısını görmüş ve bunun filmin
kaderin kötü niyetli bir güç olarak temasına uygun olduğunu
düşünmüştür.
Bu durum, Friedkin'in, izleyici kafa karışıklığı pahasına bile olsa,
başlığın güçlü tematik niyetini vurgulamaktadır.
Sonuç olarak, "Sorcerer" ve "Lazarus" kamyon adlarının kullanılmasının çok
yönlü nedenleri bulunmaktadır. "Sorcerer", Miles Davis albümünden ilham
almış ve karakterlerin kaderlerini dikte eden görünmeyen ve sıklıkla
acımasız bir güç olan kaderin güçlü bir metaforu olarak hizmet etmektedir.
Fransızca yazımı olan "Sorcier" ise filmin kökenlerine ince bir gönderme
yapmaktadır. Doğrudan İncil'deki figüre atıfta bulunan "Lazarus" ise, filmin
yaygın kasveti arasında yeniden diriliş, zorluklara karşı hayatta kalma ve
umutsuzca ikinci bir şans umudu temalarını akla getirmektedir. Filmin
başlığı olarak düşünülmesi, tematik önemini daha da vurgulamaktadır.
Friedkin'in "Sorcerer" için açık niyeti ve "Lazarus"un karakterlerin durumu
ve filmin kendi yeniden keşif tarihi ile potansiyel sembolik yankısı bu
seçimleri anlamamıza yardımcı olmaktadır. Bu özenle seçilmiş isimler, başlık
başlangıçta izleyicileri beklenmedik bir yola sürüklese bile, filmin zengin
anlam katmanlarına katkıda bulunmaktadır.
Özellik |
"Sorcerer" Kamyonu |
"Lazarus" Kamyonu |
İsim Kökeni |
Miles Davis'in Sorcerer albümü (Fransızca yazımı: "Sorcier")
|
İncil'deki Bethany'li Lazarus figürü (İspanyolca/İtalyanca akrabası:
"Lazaro")
|
Friedkin'in Niyeti |
Karakterlerin kaderlerini kontrol eden "kötü bir büyücü" olarak kaderi
temsil eder. Başlık kendisi, The Exorcist'e kasıtlı (ancak
belki de yanlış yönlendirilmiş) bir göndermeydi.
|
Filmin başlığı olarak düşünülmesi yoluyla ima edilen tematik önem.
Ölüm ve yeniden diriliş temalarını çağrıştırır.
|
Sembolik Anlamı |
Acımasız ve sıklıkla zalim kaderin somut örneği; görevlerinin
öngörülemez ve tehlikeli doğası; ölümün sürekli varlığı.
|
Geçmişten kaçış veya ikinci bir şans umudunun sembolü; mevcut zor
durumlarından metaforik bir diriliş; filmin kasvetliliği göz önüne
alındığında potansiyel ironi; filmin restorasyon yoluyla kendi
"yeniden doğuşu" ile bağlantı.
|
Görsel Temsil |
Ağır şekilde modifiye edilmiş M211 askeri aracı, muhtemelen Ford
ızgarasıyla, buharıyla neredeyse şeytani görünüyor.
|
Erken 50'lerden kalma standart GMC M211 ABD askeri kargo kamyonu.
|
underexposedcinematictreasures.com
SORCERER - Underexposed Cinematic Treasures
filmadelphia.org
SORCERER - Philadelphia Film Society
spotterup.com
Sorcerer (1977) - A Gripping Tale of Desperation and Survival.
RIP William Friedkin
reddit.com
I watched Sorcerer (1977) : r/iwatchedanoldmovie - Reddit
imdb.com
Sorcerer (1977) - Plot - IMDb
deadendfollies.com
Movie Review : Sorcerer (1977) - Dead End Follies
en.wikipedia.org
Sorcerer (film) - Wikipedia
mattsmoviereviews.net
Sorcerer movie review
reddit.com
I watched Sorcerer (1977) : r/iwatchedanoldmovie - Reddit
imdb.com
Sorcerer (1977) - IMDb
hollywood-elsewhere.com
Again Why Sorcerer Failed - Hollywood Elsewhere
criticult.com
Sorcerer (1977) - CRITICULT
venetianvase.co.uk
William Friedkin's Sorcerer: The Birth, Death and Resurrection of
a Classic Film
rogersmovienation.com
Classic Film Review: Reconsidering �Sorcerer� (1977) | Movie
Nation
vocabulary.com
Sorcerer - Definition, Meaning & Synonyms -
Vocabulary.com
dictionary.com
SORCERER Definition & Meaning - Dictionary.com
britannica.com
Sorcery | Magic, Witchcraft, Divination - Britannica
dictionary.cambridge.org
SORCERER | definition in the Cambridge English Dictionary
merriam-webster.com
SORCERER Definition & Meaning - Merriam-Webster
collinsdictionary.com
SORCERER definition in American English - Collins
Dictionary
merriam-webster.com
SORCERER Synonyms: 39 Similar Words | Merriam-Webster
Thesaurus
etymonline.com
Etymology of "sorcerer" by etymonline
reddit.com
What is sorcery to you? : r/magicbuilding - Reddit
reddit.com
Sorcerers in pop culture? : r/DnD - Reddit
youtube.com
Unveiling the Mystery: Understanding "Sorcery" in
English - YouTube
reddit.com
The original meaning of Wizard, Witch, Sorcerer, Warlock via
AskHistorians : r/rpg - Reddit
en.wiktionary.org
sorcerer - Wiktionary, the free dictionary
stakora.com
www.stakora.com
en.wikipedia.org
Lazarus of Bethany - Wikipedia
stakora.com
The Miraculous Legacy of Saint Lazarus: Patron of Healing and
Renewal - Stakora
truthunity.net
Metaphysical meaning of Lazarus (mbd) | Fillmore Faith -
TruthUnity.net
anchorsaway.org
What is the significance of Jesus raising Lazarus from the dead?
- Anchorsaway
quora.com
What does the raising of Lazarus symbolize? - Quora
britannica.com
Lazarus | Biblical Accounts, Description, & Facts |
Britannica
pray.com
Lazarus In The Bible: A Biblical study of Life, Death &
Resurrection - Pray
reddit.com
Who is Lazarus and what is his relationship with Jesus? What
lesson can he teach us? : r/Bible - Reddit
biblestudytools.com
Lazarus Raised from the Dead - Bible Story Verses &
Summary
gotquestions.org
Who was Lazarus in the Bible? | GotQuestions.org
youtube.com
Jesus Raises Lazarus from the Dead - YouTube
biblegateway.com
John 11 NIV - The Death of Lazarus - Now a man named - Bible
Gateway
nixpixdvdmoviereviewsandmore.blogspot.com
SORCERER: Blu-ray (Paramount/Universal 1977) Warner Home
Video
reddit.com
An obscure track from the "Sorcerer" soundtrack (1977,
Tangerine Dream) - Reddit
joblo.com
WTF Happened to Sorcerer (1977)? - JoBlo
repository.londonmet.ac.uk
Sorcerer - London Met Repository
filmdetail.com
Sorcerer - FILMdetail
youtube.com
William Friedkin's SORCERER - Fighting Our Cruel Fate -
YouTube
filmforum.org
SORCERER - Film Forum
tasteofcinema.com
Pulling Focus: Sorcerer (1977) dir. William Friedkin | Taste Of
Cinema
cinephiliabeyond.org
No One Is Just Anything: In William Friedkin's 'Sorcerer', Four
Reduced Men Must Gamble with Life to Give It Value - Cinephilia
& Beyond
itrolls.wordpress.com
Sorcerer (1977), a review: | It Rolls.
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
sorcerer1977.wordpress.com
Trucks - The Sorcerer Blog.
reddit.com
bbc.com: Why William Friedkin's undersung masterpiece Sorcerer
represents everything Hollywood has lost - Reddit
sorcerer1977.wordpress.com
The Friedkin Connection: Sorcerer-related excerpt.
filmconnoisseur.blogspot.com
Sorcerer (1977) - The Film Connoisseur
sorcerer1977.wordpress.com
The real stars of Sorcerer.
fletchtalks.wordpress.com
Sorcerer (1977) review - Fletch Talks
imdb.com
Sorcerer (1977) - User reviews - IMDb
youtube.com
SORCERER 1977 - Only trucks scenes - YouTube
mikestakeonthemovies.com
Sorcerer (1977) - Mike's Take On the Movies
biblioklept.org
William Friedkin describes creating Sorcerer's bridge-crossing
sequence - Biblioklept
youtube.com
Review: Sorcerer (1977) - YouTube
Yorumlar
Yorum Gönder